II RP-projekt historyczny

W maju bieżącego  roku szkolnego w klasach 7 omawiane były tematy związane z II Rzeczpospolitą. Uczniowie nie tylko poznali dzieje polityczne tamtych czasów, ale także sukcesy Polaków w nowo odrodzonym państwie. Na zajęciach dotyczących owych sukcesów Polaków żyjących w dwudziestoleciu międzywojennym uczniowie wykonali projekt edukacyjny w grupach. Każda z grup dokonała wyboru tematu spośród czterech zaproponowanych przez nauczyciela:

  1. Osiągnięcia sportowe II RP
  2. Osiągnięcia na naukowe II RP
  3. Osiągnięcia kulturalne II RP
  4. Wielkie inwestycje państwowe.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                Uczniowie kolejno przez 3 lekcje zapoznawali się z przydzielonym tematem, poszukiwali informacji, ciekawostek, poznawali biogramy wybitnych sportowców, naukowców, inżynierów  i artystów. Następnie w grupach przygotowywali prace projektowe w formie plakatów lub makiet przestrzennych z wykorzystaniem pozyskanych wcześniej wiadomości. Podczas trzecich zajęć wytwory poszczególnych grup zostały zaprezentowane i omówione pozostałym uczniom danego zespołu klasowego oraz zaprezentowane w formie wystawy na terenie szkoły.                                                                                      Powyższe zajęcia miały także kilka ukrytych celów: przede wszystkim praca w grupach miała posłużyć bardzo pożądanej po okresie pandemii integracji poszczególnych uczniów, po drugie uczniowie stosując techniki plastyczne zostali na kilka lekcji skutecznie odciągnięci od monitorów komputera i smartfonu (które chociaż bardzo pożądane w ogólnym zdobywaniu wiedzy były  przez długi czas jedynymi możliwymi formami nauki). Uczniowie mogli wykazać  się swoimi zdolnościami manualnymi, technicznymi  i artystycznymi, a  w czasie wykonywania prac projektowych wymieniali się zdobywanymi informacjami jednocześnie je utrwalając. Warto także podkreślić, że prezentacja wykonanych prac poza dużym walorem wizualnym pozwoliła także „zaistnieć” w grupie uczniom, którzy na co dzień na lekcjach są bardziej nieśmiali i mniej aktywni.

Podsumowując projekt dostarczył uczniom nie tylko dużą dawkę wiedzy, ale także dużo dobrej zabawy.

K.Fiedler