W maju bieżącego roku szkolnego w klasach 7 omawiane były tematy związane z II Rzeczpospolitą. Uczniowie nie tylko poznali dzieje polityczne tamtych czasów, ale także sukcesy Polaków w nowo odrodzonym państwie. Na zajęciach dotyczących owych sukcesów Polaków żyjących w dwudziestoleciu międzywojennym uczniowie wykonali projekt edukacyjny w grupach. Każda z grup dokonała wyboru tematu spośród czterech zaproponowanych przez nauczyciela:
- Osiągnięcia sportowe II RP
- Osiągnięcia na naukowe II RP
- Osiągnięcia kulturalne II RP
- Wielkie inwestycje państwowe. Uczniowie kolejno przez 3 lekcje zapoznawali się z przydzielonym tematem, poszukiwali informacji, ciekawostek, poznawali biogramy wybitnych sportowców, naukowców, inżynierów i artystów. Następnie w grupach przygotowywali prace projektowe w formie plakatów lub makiet przestrzennych z wykorzystaniem pozyskanych wcześniej wiadomości. Podczas trzecich zajęć wytwory poszczególnych grup zostały zaprezentowane i omówione pozostałym uczniom danego zespołu klasowego oraz zaprezentowane w formie wystawy na terenie szkoły. Powyższe zajęcia miały także kilka ukrytych celów: przede wszystkim praca w grupach miała posłużyć bardzo pożądanej po okresie pandemii integracji poszczególnych uczniów, po drugie uczniowie stosując techniki plastyczne zostali na kilka lekcji skutecznie odciągnięci od monitorów komputera i smartfonu (które chociaż bardzo pożądane w ogólnym zdobywaniu wiedzy były przez długi czas jedynymi możliwymi formami nauki). Uczniowie mogli wykazać się swoimi zdolnościami manualnymi, technicznymi i artystycznymi, a w czasie wykonywania prac projektowych wymieniali się zdobywanymi informacjami jednocześnie je utrwalając. Warto także podkreślić, że prezentacja wykonanych prac poza dużym walorem wizualnym pozwoliła także „zaistnieć” w grupie uczniom, którzy na co dzień na lekcjach są bardziej nieśmiali i mniej aktywni.
Podsumowując projekt dostarczył uczniom nie tylko dużą dawkę wiedzy, ale także dużo dobrej zabawy.
K.Fiedler