Trzy godziny lekcyjne trwała „Debata”, która jako program profilaktyczny miała na celu wzmocnienie postaw pro-abstynenckich naszej młodzieży.
Młodzieży, która biorąc pod uwagę wyniki badań w Polsce, znajduje się tuż przed progiem inicjacji alkoholowej.
Celami szczegółowymi zajęć był wzrost wiedzy o możliwościach rozwoju bez używania substancji psychoaktywnych i zmiana błędnych przekonań (pro-alkoholowych) oraz wyjaśnienie wartości zdrowego stylu życia.
Jednocześnie podkreślano wzmocnienie tendencji do podejmowani abstynencji w sytuacji nacisków środowiskowych – osłabienie siły presji rówieśniczej.
Chcąc aby przekazywane treści były łatwe do odczytu dla uczniów stworzono klimat wspólnoty. Metodami jakimi starano się dotrzeć do nastolatków była m.in. „burza mózgów”, której celem była zmiana stereotypów oraz zweryfikowanie mitów związanych z alkoholem.
Proste scenki odgrywane przez uczniów pomagały im lepiej zilustrować negatywne konsekwencje/straty związane z piciem alkoholu.
Praca grupowa nad „tym co nas może chronić” oraz aktywizujące formy dialogu, bardzo płynnie wprowadzały do sedna tematu.
Udział w programie przyczynił się do wzrostu poziomu wiedzy i świadomości uczniów naszej szkoły na temat problemów i negatywnych konsekwencji dla zdrowia związanych z piciem alkoholu oraz wzmocnił ich postawy pro-abstynenckie.
Tekst i zdjęcia Konrad Dygoń