W grudniu 2021 r. na lekcjach historii przeprowadzony został projekt edukacyjny pt. „Architekci czasów starożytnych”.
Uczniowie na lekcjach historii przypadających na I półrocze poznawali dzieje starożytnych cywilizacji: Egiptu, Grecji i Rzymu. Podczas tych lekcji poznawali charakter życia danych społeczeństw, ich system gospodarki oraz związane z tym faktem zależności społeczno-polityczne: sposób sprawowania władzy oraz system wierzeń, a w konsekwencji styl budowy świątyń i grobowców (piramidy). Na lekcjach historii poruszona została także codzienna sfera życia starożytnych cywilizacji: system pracy oraz sposoby spędzania wolnego czasu – uczniowie poznali obiekty zapewniające rozrywkę i rekreację: termy, stadiony, teatry, amfiteatry, cyrki. Wreszcie omówione zostały także kwestie dziedzictwa nauki i kultury, w tym wynalazków technicznych i rozwiązań architektonicznych, które można było zastosować w praktyce dzięki np. poznaniu właściwości betonu lub po stosownych obliczeniach matematycznych.
Po teorii przyszła jednak pora na praktykę…
Uczniowie klas piątych niejako na podsumowanie epoki starożytnej sami dostali możliwość wcielenia się w rolę antycznych architektów i budowniczych. Praca projektowa dała możliwość współpracy i wymiany poglądów, gdyż projekty makiet starożytnych budynków były pracą zbiorową. Uczniowie mieli dwa tygodnie czasu by w 2,3 lub 4 osobowych zespołach obmyśleć projekt wybranego przez siebie gmachu i kolejno fizycznie stworzyć makietę.
Technika wykonania była dowolna chociaż w trosce o środowisko naturalne nauczycielka zasugerowała korzystanie z materiałów przeznaczonych do recyklingu, np. kartonów, tektury, plastikowych opakowań itp. a uczniowie mieli sposobność nauki przez zabawę.
Praca projektowa miała na celu nie tylko wykorzystanie nabytej wiedzy w praktyce ale także rozwijanie kreatywności, umiejętności manualnych, wyobraźni przestrzennej oraz pośrednio posłużyła także integracji uczniów, którzy po długim okresie nauki zdalnej w ubiegłym roku szkolnym często mają problemy z nawiązaniem wzajemnych relacji.
Efekty prac projektowych można podziwiać na wystawie urządzonej w szkole. Została sporządzona także dokumentacja fotograficzna. Piątoklasiści wykonali zadania niezwykle ambitnie stosując różne materiały i rozwiązania techniczne. Z papieru, tektury, wytłoczek na jajka, z klocków i masy solnej powstały okazałe makiety, które zostały opatrzone stosownymi podpisami. Z pewnością jednak projekt dostarczył przede wszystkim dużo dobrej zabawy podczas tworzenia budowli, nie tylko uczniom ale także rodzicom, którzy włączyli się w projekt w roli ekspertów.
Tekst i zdjęcia: Katarzyna Fiedler