Wycieczka do Warszawy

W dniach 1-3.06 2022 roku trzydziestodziewiecioosobowa grupa uczniów z klas ósmych oraz siódmej “b” udała się do Warszawy na trzydniową wycieczkę, która została zorganizowana w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”.

Przygodę w stolicy rozpoczęliśmy od wizyty w Centrum Nauki Kopernik, gdzie spędziliśmy kilka ciekawych godzin. Jest to muzeum, w którym nowatorskie podejście do popularyzacji nauki oraz wyróżniający się budynek z pięknym ogrodem na dachu, stanowią atrakcję turystyczną. Podziwialiśmy także ogród na dachu Biblioteki Uniwersyteckiej, który jest jednym z największych i najpiękniejszych ogrodów dachowych w Europie. Kolejnym punktem zwiedzania była wizyta w Muzeum Sportu  i Turystyki. Ekspozycja muzeum ukazuje dzieje sportu od antycznej Grecji  poprzez narodziny nowożytnych Igrzysk Olimpijskich oraz początki sportu w Polsce  do współczesności.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od spotkania z przewodniczką przy Kolumnie Zygmunta III Wazy. Stamtąd powędrowaliśmy na ul. Świętojańską, przy której mieści się Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Następnie zwiedziliśmy Rynek Starego Miasta      z Pomnikiem Syreny. Potem udaliśmy się pod Pomnik Małego Powstańca   i na plac Krasińskich pod monumentalny Pomnik Powstania Warszawskiego, skąd śladami pana Tomasza z “Katarynki”, czyli ulicą Miodową, wróciliśmy na plac Zamkowy i udaliśmy się   na zwiedzanie Zamku Królewskiego. Następnie, mijając po drodze pomniki Adama Mickiewicza i Bolesława Prusa, dotarliśmy pod pomnik Mikołaja Kopernika znany            z lektury “Kamienie na szaniec”. Potem podziwialiśmy z zewnątrz i od środka Pałac Prezydencki. Jeszcze szybki spacer na plac marsz. J. Piłsudskiego, by zobaczyć Grób Nieznanego Żołnierza oraz znajdujące się tam pomniki; poszukiwanie pozostałości Muru Getta Warszawskiego oraz wizyta na Stadionie i zakończyliśmy ten intensywny dzień.

Ostatni dzień wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Powstania Warszawskiego, które upamiętnia największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie podczas II wojny światowej. Multimedialna ekspozycja oddaje atmosferę powstańczej Warszawy, pokazuje militarne dzieje 63 dni walk i życie codzienne ludności cywilnej. Później czekało nas podziwianie panoramy stolicy z tarasu widokowego na trzydziestym piętrze Pałacu Kultury i Nauki. Kolejnym punktem tego dnia było zwiedzanie Łazienek Królewskich, czyli zespołu pałacowo-ogrodowego założonego w XVIII wieku przez Stanisława Augusta Poniatowskiego. Zwiedziliśmy m.in. Pałac na Wyspie, Pałac Myśliwiecki oraz Amfiteatr. Po drodze mijaliśmy słynny Pomnik Fryderyka Chopina przedstawiający odlaną w brązie postać kompozytora pod wierzbą. Dużą atrakcję stanowiły także zwierzęta żyjące w parku- pawie, łabędzie, dzikie kaczki czy wiewiórki, które można było karmić.

Opuszczaliśmy Warszawę zmęczeni, ale pełni niezapomnianych wrażeń i refleksji, a także nowych doświadczeń.